Schrijven

Vind de juiste woorden
en bereik je doel

Zakelijk schrijven…

Stel u wilt een nieuwe bedrijfsbrochure laten maken, maar ja: wie schrijft de tekst? Het is niet iets dat u of een van uw medewerkers ‘er even bij doet’. Het moet wel goed zijn en naar uw wensen. Dat vergt tijd, routine en kennis van zaken. Kan dat eigenlijk: een vinger in de pap houden wat betreft de inhoud, een snelle levering en ook nog eens voor minder dan ‘een rib uit je lijf’? Na een gesprekje met Van der Zee Tekst & Media weet u gelijk waar u aan toe bent.

Naast het schrijven van brochures kunt u Van der Zee Tekst & Media inzetten voor schrijfwerk voor uw:

  • Bedrijfsblad
  • Web-tekst (ook SEO)
  • Nieuwsbrief
  • Verenigingskrant
  • Jubileumkrant
  • Persbericht
  • Speech
  • Online media
  • Werkprofiel
  • Blog

… ook voor de particulier

Wanneer u in de pen wilt klimmen maar niet gewend bent om een onderwerp goed onderbouwd onder de aandacht van instanties of bedrijven te brengen, kunt u mij in de arm nemen. Samen bekijken we wat de juiste toon is om uw doel te bereiken.

Van der Zee Tekst & Media helpt met het opstellen van:

  • Klachtenbrief
  • Brief voor de advocaat
  • Brief voor de pers

Coproducties

Fotograaf nodig?

Schrijven valt onder de creatieve beroepen. Wie een creatieve uiting wil heeft meer nodig dan mooie woorden alleen. Beeld is net zo belangrijk. In mijn netwerk heb ik fotografen die net wat meer stijl en klasse vastleggen dan de doorgewinterde ‘dertien-in-een-dozijn-fotograaf’. Ze zijn thuis in reclamefotografie, kunstfotografie en krantenfotografie.

Eventueel werkt Van der Zee Tekst & Media samen met een mij bekende fotograaf om uw wensen uit te voeren.

(De foto’s op deze site zijn van de hand van Novygrafie).

Media-advies

Hoe komt je boodschap het beste tot zijn recht in de media? Plaats ik een reeks advertenties, of geef ik een folder uit en hoe organiseer ik redactionele aandacht in de krant? Zou social media iets voor mijn bedrijf kunnen betekenen? Vragen waarop het antwoord zich laat omschrijven als media-advies. Door mijn jarenlange ervaring (in diverse functies) bij een huis-aan-huiskrant kan ik u goed adviseren en helpen aan de juiste publiciteit in de media.

Ad-hoc PR inzet

Als klein bedrijf zoekt u van tijd tot tijd de publiciteit. Er moet met enige regelmaat een nieuwsbrief uit en een paar maal per jaar wordt de lokale pers ingeschakeld. Een advertentie plaatsen, een persbericht schrijven en zo meer. Om daar nu speciaal iemand voor aan te nemen… U kunt dit soort ‘klussen’ ook uitbesteden. Geen contracten; wel goede afspraken. Zodat u, zodra dat nodig is, een beroep op mij kunt doen en ik de door u gewenste inzet lever.

Presentatie ‘hoe werkt (het bij) een krant?’

Anno nu is er een 24-uurs informatievoorziening. Een zegen en een bedreiging tegelijk. Een zegen voor mensen die bij willen blijven maar een bedreiging voor gevestigde pers en media. Het woord ‘gevestigd’ wordt niet meer uitsluitend als gedegen en gerenommeerd gezien maar steeds vaker argwanend bekeken. De term nepnieuws is bijna ingeburgerd. In bepaalde landen wordt persvrijheid aan banden gelegd. Een slechte zaak voor het vrije woord, de journalistiek en informatievoorziening. Wie predikt het ware woord? Wie heeft de waarheid in pacht? Wie moeten we geloven? Ook door social media – waar ieder zich schrijver kan wanen – is de journalistiek die kranten voortbrengen helaas niet meer toonaangevend. Online vind je op het oog journalistiek geschreven stukken die niet objectief of neutraal zijn maar een sterk sturende invloed hebben om mensen of overtuigingen tegen elkaar op te zetten. Je vindt ze op nieuwssites die journalistieke normen waarden aan hun laars lappen. Wie herkent nog het verschil? Journalistieke vrijheid is een groot goed; de feiten omdraaien of leugens als waarheid brengen voor een bepaald doel is een zorgelijk fenomeen.

Van der Zee Tekst & Media verzorgt op aanvraag de lezing ‘hoe werkt (het bij) een krant?’ De geschiedenis van kranten wordt belicht maar ook de rol van de journalistiek in de huidige maatschappij tot aan de bedreigingen van het vrije woord aan toe.

De lezing richt zich ook op het reilen en zeilen bij een krant. Hoe wordt die gemaakt? Hoe krijg je ruimte in een (huis-aan-huis-)krant? Wat kan de lokale krant voor u/uw bedrijf betekenen? Interessant voor bijvoorbeeld een ondernemersvereniging, sportclub en andere groepen die hun berichtgeving graag zien in de plaatselijke media.

“Alleen de juiste tekst snijdt hout.”