Ervaring

De beste tekst bestaat uit goed gekozen woorden.

Op een druiligere maandagmorgen stapte ik het plaatselijke uitzendbureau binnen. Tot mijn onbehagen zag ik de hoofdintercedente – een vrouw met gewatergolfd roze haar – op me afkomen. Streng nam ze me op vanachter haar leesbril-aan-een-kettinkje. Hoewel de vreemde roze kleur zoet aandeed, was Mrs. Pink niet voor de poes, dat kon je zo wel zien. De vrouw gebood mij tegenover haar plaats te nemen waarbij ze op ijzige toon meteen van wal stak. Niks ‘koetjes en kalfjes’ of een kop koffie om je op je gemak te stellen. “Wat voor soort baan zoek jij?” Ik wist  niet goed of ik ‘je’ of ‘u’ moest zeggen. Ik wist in die tijd – als 18-jarige – trouwens verbluffend weinig over wat ik wilde. In een opwelling stak ik ook maar van wal. (Ik zou het nu ‘kopieergedrag’ noemen). “Ik heb natuurlijk wel eisen. De roze mevrouw verschoot van ergernis en fulmineerde: “O, dus jij hebt éisen?!” De koffie kwam niet meer. Een baan ook niet. Via een ander uitzendbureau kreeg ik gelukkig wel een mooie kans. Ik had mij beter voorbereid en mijn wensen beter geformuleerd.

Waarom deze anekdote?

Om aan te geven wat verkeerd gekozen woorden kunnen aanrichten. Natuurlijk is de roze mevrouw niet vrij te pleiten; ook zij pakte het niet goed aan. Beiden vingen we bot en kregen niet waar we voor gingen. Wat ik in de conversatie bedoelde was: wens, wat ik uitbracht was: eis.
Foute woorden… Een woord is nooit fout maar kan een goede bedoeling om zeep helpen.
Zéker in tekst. Vind de juiste woorden en bereik je doel.

Vind de juiste tekstschrijver.

De beste tekstschrijvers hebben niet alleen taal- en spellingsregels onder de knie maar ontberen het belangrijkste niet: een uitstekend luisterend oor. Daarnaast leeft een goede tekstschrijver zich in. Voelt aan wat de bedoeling is. Stelt u op uw gemak. Met koffie uiteraard. Denkt mee. Is vriendelijk. Laat u rustig vertellen. Stuurt aan waar nodig en vertaalt uw wensen naar een resultaat dat maar één omschrijving heeft: succes!

Werkervaring

Public Relations

Na mijn schooltijd en opleiding (HAVO/MEAO met richting Marketing) werkte ik onder andere bij ING Group op de afdeling PR & Pers. Tijdens deze periode volgde ik de opleiding Public Relations en Voorlichting die me onder meer leerde een goed persbericht te schrijven.

Kranten

In 1994 kwam ik bij de Nieuwe Meerbode (Aalsmeer) werken, een huis-aan-huiskrant die wordt uitgegeven door de Regio Media Groep waar ook andere edities worden gemaakt zoals De Heemsteder. Bij de krant voor Heemstede werk ik het langst, al sinds 2003. Voor beide uitgaven heb ik geschreven en geredigeerd. Interviews, raadsvergaderingen, evenementen, politieberichten… bij een h-a-hkrant komt álles voorbij en dat is niet alleen leuk maar zeker ook leerzaam. Voor De Heemsteder neem ik de laatste jaren de commerciële kant op me: als media adviseur moet ik zorgen voor voldoende advertenties zodat de kosten van de krant worden gedekt. Dat valt niet altijd mee in deze tijd maar door creatief na- en omdenken kun je klanten aan je binden en goede relaties opbouwen. Zij kiezen dan ‘jouw’ krant om gedegen reclame te maken of om advertorials in te plaatsen. Ik zoek met de klant uit welke manier van promotie het beste bij hem past.

Redactieklussen

Ik heb meegewerkt aan een aantal boeken en andere uitgaven. In mijn portfolio zie je er een aantal van. Ik verzorgde interviews of deed de redactionele ‘eindcheck’.

Vrijwilligerswerk

Het is altijd mooi werk als je je voor goede doelen kunt inzetten. Je leert ervan, ontmoet veel mensen en doet vaak dingen die anders niet gauw op je pad zouden komen. Zo schreef ik persberichten voor twaalf activiteiten die in het Millenniumjaar (Aalsmeer) plaatsvonden. Het waren leuke evenementen voor jong en oud, van een heuse indoor-jeugdelfstedentocht tot aan muzikale optredens en lezingen, maar ook de lancering van een speciale wijn en een foto met 100 plaatsgenoten, elk van een leeftijd variërend van 0 tot aan 100 jaar oud. De bedoeling was dat er zoveel mogelijk mensen op de been kwamen om het Millennium feestelijk in te luiden.
Een ander mooi (lokaal) doel waaraan ik een bijdrage mocht leveren was de KiKaRow (een roeitocht van Aalsmeer naar Engeland om geld op te halen voor behandeling en genezing van kanker bij kinderen).
Iets van een heel andere orde is het Groot Aalsmeers Dictee dat ik een paar jaar mocht helpen mee-organiseren. Dictee-tijgers en gewone taalliefhebbers gaan met elkaar de strijd aan, daarbij het ultieme doel nastrevend om geanimeerd te worden in plaats van gereanimeerd. Van animositeit is nooit sprake.
Hoe ik aan dit soort leuke klussen kwam? Een kwestie van ‘ja zeggen’ als het gevraagd werd.

“Alleen de juiste woorden snijden hout.”